Департамент соціального захисту населення
пров. 9 травня, 2, м. Суми, 40000
тел. / факс (0542)77-96-77,
E-mail:  Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.
Офіційна сторінка Facebook: https://www.facebook.com/dsznsumyoda

 

Розпорядок роботи: понеділок - четвер – з 8.00 до 17.15;
п’ятниця – з 8.00 до 16.00; обідня перерва – з 12.00 до 13.00;
вихідні дні: субота, неділя.

КОЛЕКТИВНИЙ ДОГОВІР – РЕГУЛЮВАННЯ ТРУДОВИХ ВІДНОСИН МІЖ РОБОТОДАВЦЕМ ТА ПРАЦІВНИКОМ

Трудові відносини на підприємстві регулюються як законодавством України, так і внутрішніми документами суб’єкта господарювання. Одним із них це колективний договір.

Це основний документ, що регулює виробничі, трудові, соціально-економічні відносини і погоджує інтереси працівників та роботодавців.

Основні вимоги щодо змісту колективного договору та порядку його укладення встановлені Кодексом Законів про Праці України та Закон України «Про колективні договори і угоди». Водночас при розробці колективного договору необхідно також ураховувати окремі положення, що містяться в різних нормативних актах з питань трудового законодавства, підприємницької діяльності, соціальних гарантій тощо.

 

У колективному договорі встановлюються взаємні зобов’язання сторін щодо регулювання виробничих, трудових, соціально-економічних відносин, зокрема: зміни в організації виробництва і праці; забезпечення продуктивної зайнятості; нормування і оплати праці, встановлення форми, системи, розмірів заробітної плати та інших видів трудових виплат (доплат, надбавок, премій та ін.); встановлення гарантій, компенсацій, пільг; участі трудового колективу у формуванні, розподілі і використанні прибутку підприємства (якщо це передбачено статутом); режиму роботи, тривалості робочого часу і відпочинку; умов і охорони праці; забезпечення житлово-побутового, культурного, медичного обслуговування, організації оздоровлення і відпочинку працівників; гарантій діяльності профспілкової чи інших представницьких організацій трудящих; умов регулювання фондів оплати праці; забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків. Також колективний договір може передбачати додаткові порівняно з чинним законодавством гарантії, соціально-побутові пільги.

Повідомна реєстрація колективного договору здійснюється відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2013 р. № 115 із змінами Постановою КМУ від 21.серпня 2019р. № 768.

Сторони колективних договорів мають право подати на повідомну реєстрацію лише один примірник документа (раніше - три) із супровідним листом.

На їх вибір пропонується три варіанти подання документів реєструючому органу:

1) оригінал паперового документа з прошитими і пронумерованими сторінками;

2) оригінал електронного документа з пов’язаними з ним кваліфікованими електронними підписами;

3) електронна копія оригіналу паперового документа (фотокопія), засвідчена кваліфікованою електронною печаткою.

Реєструючий орган не може відмовляти у повідомній реєстрації колективної угоди чи договору, змін і доповнень до них, повертати їх на доопрацювання, витребувати додаткові документи та встановлювати додаткові вимоги до оформлення поданих на реєстрацію документів.

З метою посилення інформування заінтересованих суб’єктів реєструючий орган оприлюднює:

реєстр колективних угод(договорів), змін і доповнень до них;

текст колективних угод (договорів), змін і доповнень до них;

власні рекомендації щодо проведення угоди (договору) і відповідність з вимогами законодавства (у разі їх наявності);

перелік підприємств, установ, організацій, для яких є обов’язковими положеннями колективної угоди (у разі подання такого переліку сторонами угоди).

Важливо врахувати, що текст колективного договору, змін і доповнень до нього оприлюднюється за винятком інформації, доступ до якої обмежено його сторонами відповідно до закону.

Реєструючий орган письмово інформує про реєстрацію угоди (договору), змін та доповнень до них суб’єкта, який подав на реєстрацію цей документ.

Звертаємо увагу, що реєструючий орган не робить жодних написів на примірнику угоди, договору, змін і доповнень до них.

Строк дії колективного договору

№ з/п

Умова

Строк дії колдоговору

Нормативно-правовий акт

1

Закінчення строку дії колективного договору

Колективний договір продовжує діяти до моменту, доки сторони не укладуть новий або не переглянуть чинний договір, якщо інше не передбачено самим договором

Ч. 2 ст. 17 КЗпП, ч. 3 ст. 9 Закону про колдоговори

2

Зміна складу, структури, найменування роботодавця, від імені якого укладено договір

Колективний договір продовжує діяти

Ч. 3 ст. 17 КЗпП, ч. 4 ст. 9 Закону про колдоговори

3

Реорганізація підприємства

Колективний договір зберігає свою чинність упродовж строку, на який був укладений, або може бути переглянутий за угодою сторін

Ч. 4 ст. 17 КЗпП, ч. 5 ст. 9 Закону про колдоговори

4

Зміна власника підприємства

Дія колективного договору зберігається упродовж строку його дії, але не більше одного року. Протягом цього періоду сторони повинні розпочати переговори про укладення нового, заміну або доповнення чинного колективного договору

Ч. 5 ст. 17 КЗпП, ч. 6 ст. 9 Закону про колдоговори

5

Ліквідація підприємства

Колективний договір діє протягом усього строку проведення ліквідації

Ч. 6 ст. 17 КЗпП, ч. 7 ст. 9 Закону про колдоговори

 

Важливо! Положення колективного договору:

по-перше, поширюються на всіх працівників підприємства, у тому числі на новоприйнятих, незалежно від того, чи є вони членами профспілки;

по-друге, є обов’язковими як для роботодавця, так і для працівників підприємства (ст. 18 КЗпП).

Контролюють дотримання та виконання положень колективного договору самі сторони договору чи уповноважені ними представники в порядку, установленому колективним договором. Щороку у строки, передбачені договором, сторони звітують про хід його виконання.

При порушенні роботодавцем умов колективних договорів профспілки мають право надсилати власникові подання про усунення виявлених порушень, яке має бути розглянуто в тижневий строк. У разі відмови в усуненні порушень або недосягнення згоди в зазначений строк профспілки можуть оспорити неправомірні дії чи бездіяльність посадової особи в суді (ст. 19 КЗпП).